Blog

Marketing terytorialny

Czym jest i jak działa marketing terytorialny?

Miasto jakie jest, każdy widzi…” Po co każda większa miejscowość w Polsce posiada swój profil na Facebooku? 🤔 Strona internetowa nie wystarcza do przekazywania informacji o działalności samorządów? Chodzi nie tylko o to, jakie drogi w miejscowości zostały wyremontowane. Profile miast to element niezbędny w skutecznej walce z konkurencją, w postaci innych miejscowości. 🏙 Miasta bowiem walczą o coś szczególnego, o podstawę niezbędną do rozwoju. O nas.

Przed rozwojem globalizacji (no i długo przed internetem) sprawa była prosta: gdzie się urodzisz, tam się wychowujesz, żyjesz i umierasz, i tak przebiegało życie większości ludzi. Dzisiaj bez najmniejszego problemu możemy przeprowadzić się w parę tygodni do innego kraju, nie mówiąc już o innym mieście. 🌐 Podróżujemy, próbujemy, mieszkamy tymczasowo. Wyłącznie od nas zależy wybór miejsca do życia. 🤩

Konkurencja między miastami istniała od samych ich początków, ale dzisiaj ma dużo większe znaczenie. Bo dzisiaj możemy być dużo bardziej wybredni, a dzięki internetowi, przebieg informacji nie zna granic (powiedzmy, nie wliczając pewnych skrajnych przypadków).

 

Miasto jest także marką.

Specyficzną, ale marką. Posiada swoje logo, nazwę, funkcje i wizerunek, o który musi dbać. Działać dobrze, ale również pokazywać to i uświadamiać, że może być lepszym wyborem od innych marek. 🏆

Obecnie, żeby mieszkać w jakimś mieście kierujemy się nie tylko bliskością do miejsca pracy. Miejscowość naszego azylu dobrze żeby była też po prostu „fajna”, atrakcyjna wizerunkowo, taka, żeby warto było sprawdzić „a w jakiej cenie są tam domy?”. 🏡

Innym zasobem, o który rozgrywa się międzymiastowa konkurencja, są przedsiębiorcy, inwestorzy. Atrakcyjność miasta wzrośnie, jeśli „będzie co w nim robić”. Oni również stoją przed wyborem, gdzie bardziej opłaca się wybudować nowy apartamentowiec. 🏙 Na pewno zaważy na tym również to, w jakich miejscach obecnie najczęściej poszukuje się mieszkania. A to wiążę się z akapitem wyżej.

Pomocny będzie fakt, posiadania dobrej infrastruktury, lokalizacji i masy innych spraw, ale na nic to się zda, jeśli „klienci” miasta nie będą o tym wiedzieć. 🤷‍♂️ Jak dotrzeć do dzisiejszych odbiorców i udowodnić, że wybór tego miasta, do zamieszkania, inwestowania czy podróżowania będzie strzałem w dziesiątkę? 🎯 Będąc tam gdzie oni. W mediach społecznościowych!

To social media stają się dziś najważniejszym źródłem informacji. Nieważne, że dowiemy się, iż został przeprowadzony remont drogi na drugim końcu miasta. Liczy się to, że urząd się stara, by było lepiej. 📈 Nie szkodzi, że nie dotyczy nas organizowany w parku festyn dla dzieci. Fajnie, że coś się dzieje w mieście. 😏 Marketing terytorialny dotyczy oczywiście nie tylko miast, ale także regionów, województw czy krajów. 

Polega nie tylko na wrzucaniu postów z działalności urzędu, związany jest z szeregiem aktywności w mediach i nie tylko (outdoor), powinien być przemyślaną strategią, z wyszczególnioną wizją, celem, grupą docelową, do której ma trafiać. W jego ramach tworzy się też często hasło danego miejsca, jak “Wrocław — miasto spotkań” czy “Zakochaj się w Warszawie” oraz specjalne logo (cztery paski w różnych kolorach, jako symbol województwa śląskiego). Ciekawym działaniem jest także tak zwany city placement, 🎥🌇 czyli promocja miasta, poprzez kręcenie w nim filmu, serialu czy innego typu produkcji (przykładowo odcinek programu “Top Model” kręcony w jednej z górskich miejscowości).

Konkurencja odbywa się, jak widać, na prawie wszystkich rynkach. Pamiętajmy, że, choć to głównie samorządy prowadzą marketing terytorialny, każdy z nas również się do niego przyczynia. Opowiadamy o swoim mieście, o podróżach, miejscach, które odwiedziliśmy, poznaliśmy, które kochamy ❤ i nienawidzimy. 💔 My także jesteśmy kreatorami wizerunków miast i od nas w dużej mierze zależy to, jak inni będą je postrzegać.

 

Komentarze