Blog

Optymalizacja strony pod wyszukiwarki — czy to ważne?

Strona internetowa to jedno z głównych narzędzi wspierających realizację celów biznesowych. Istotnym aspektem, widocznym już przy pierwszym kontakcie jest jej wygląd oraz użyteczność. Jednakże stawiając na efektywność — musimy przede wszystkim zadbać o jej zawartość. Zwłaszcza, jeśli zależy nam na dobrej widoczności strony w wyszukiwarce Google. Warto w tym celu dopilnować poprawnej optymalizacji serwisu.

Czym jest optymalizacja?

Zacznijmy od pojęcia SEO (Search Engine Optimization) określanego jako pozycjonowanie. Jest to cały zestaw działań mających na celu osiągnięcie przez dany serwis jak najwyższej pozycji wśród wyników wyszukiwania na wybrane frazy. Optymalizacja strony to jeden z elementów składowych tego procesu, który odgrywa kluczową rolę. Działania wykonywane na stronie definiuje się jako on-site lub on-page. Wśród udoskonaleń jakie można wykonać, wyróżnić można związane bezpośrednio z treścią oraz samym kodem i jego strukturą. Całość zmian w tym wymiarze pozytywnie wpływa na proces pozycjonowania, który obejmuje również działania off-site / off-page prowadzone poza stroną docelową. Wśród nich wymienić należy przede wszystkim link building, czyli pozyskiwanie wartościowych odnośników do strony z innych miejsc w Internecie.

Kiedy wykonywać działania optymalizacyjne?

Zdecydowanie najlepszym momentem jest optymalizacja już na starcie budowy strony internetowej. Jest to czas, w którym można właściwie zaplanować ten proces, aby już od samego początku realizować dobre praktyki zarówno dla kodu, jak i treści. Stworzenie przyjaznej struktury już na początku znacząco ułatwia ten proces, nawet na dalszych etapach rozbudowy serwisu i zaopatrywania go nowy content. Oczywiście zmiany można wprowadzić również w już działającym serwisie. Należy jednak zadbać o wykonanie dokładnego audytu seo całej strony, aby nie pominąć żadnego miejsca, w którym usprawnienia powinny zostać wdrożone.

Nad czym warto popracować?

W działaniach na stronie mamy pełną kontrolę. Jakość przeprowadzanych zmian może bezpośrednio przełożyć się na czytelność strony i jej indeksację przez roboty skanujące witryny i dostarczające dane do wyszukiwarki. Skupmy się przede wszystkim na podziale na:

Treść — postaw na wysoką jakość

Zadbaj o to, by Twoja strona była wartościowa. Google coraz częściej przykłada uwagę do jakościowych materiałów i ich przydatności dla użytkowników. Ważne jest staranne uporządkowanie oraz stałe dostarczanie nowych, wyjątkowych treści. Teksty powinny być obszerne i unikalne. Należy stosować w nich podziały oraz nagłówki, tworząc przejrzystą strukturę. Wysoko niewskazane jest kopiowanie z innych miejsc. Tekst może zawierać również powiązane słowa kluczowe, jednakże trzeba w tym przypadku zachować właściwą proporcję. Strona powinna zawierać również odpowiednie grafiki obrazujące dany temat. Powinny zostać one właściwie opisane — przede wszystkim należy zadbać o adekwatny tytuł oraz tekst alternatywny (alt). Obrazki należy zoptymalizować także pod kątem rozmiaru (kompresji), aby zapewnić krótki czas ładowania.

Dobre treści są w stanie to docenić użytkownicy, np. linkując do Twojej witryny, co może przełożyć się na dodatkowy, cenny ruch.

optymalizacja seo strony www

Kod strony — najważniejsze jest pod spodem

Przejrzysty kod, łatwy do interpretacji przez roboty przeszukujące to również istotny czynnik. Wśród technicznych aspektów należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:

  • Czas ładowania witryny — jeden z ważniejszych czynników rankingowych. Google przykłada sporą uwagę do tego, aby strony ładowany się szybko i były dostępne nawet przy słabym połączeniu z Internetem. Warto wyeliminować niepotrzebne skrypty i efekty, włączyć kompresję czy skorzystać z pamięci cache.
  • Responsywność strony — czyli dostosowanie do wszystkich urządzeń od smartfonów przez tablety po laptopy i komputery stacjonarne.
  • Meta tagi — kod umieszczony w warstwie nagłówka zawierający podstawowe parametry, w tym opis witryny.
  • Przejrzysty kod HTML oraz CSS — ma również wpływ na czas ładowania. Znaczniki powinny być wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem. W przypadku styli, należy zrezygnować z używania ich śródliniowo.
  • Optymalizację grafiki — obrazki oraz zdjęcia powinny być odpowiednio przygotowane do wykorzystania na www. Pliki należy stosować tylko w maksymalnie wykorzystywanej rozdzielczości, aby nie ładować niepotrzebnie ciężkich zasobów. Dodatkowo warto je skompresować.
  • Certyfikat SSL — zwiększa wiarygodność witryny, a także szyfruje dane przesyłane między użytkownikiem a stroną. W przypadku sklepów internetowych jest obligatoryjny.

Czy optymalizacja dostarczy mi korzyści?

Oczywiście! Dobrze wykonana optymalizacja to przede wszystkim zwiększony ruch na Twojej stronie, a także rozpoznawalność oraz widoczność. Weź pod uwagę, że potencjalni klienci z dużym prawdopodobieństwem właśnie w wyszukiwarce będą poszukiwać produktów lub usług, które oferujesz. Warto zatem zapewnić im łatwe dotarcie.

Korzyści można dostrzec również w innych kampaniach. Korzystając z płatnej reklamy Google Ads — jakość strony docelowej jest jednym z czynników rankingowych. Optymalizacja i dobre dopasowanie treści może wpłynąć na pozytywną ocenę, a także obniżenie kosztów za kliknięcie. Dodatkowo odsyłając użytkownika do serwisu, który odpowiada na jego potrzebę — zwiększa się prawdopodobieństwo konwersji, czyli wykonania pożądanej akcji.

Optymalizacja to ważny proces i nie warto go zaniedbywać. Efektywna strona to przecież paliwo napędzające prawidłowy przebieg procesów biznesowych i rozwój firmy. Poza tym im lepsze będą doświadczenia użytkownika odwiedzającego stronę, tym większe prawdopodobieństwo jego powrotu.

Korzyści można zatem posumować relacją — dobrze zoptymalizowana strona = wyższy ranking = więcej użytkowników = wzrost przychodów.

Komentarze

Tagi > , ,