Blog

Znaczenie kolorów w marketingu Twojej firmy

Dobór kolorów potrafi znacząco przyciągnąć lub odrzucić dany komunikat. Barwy w reklamach są zawsze mocno przemyślane. Dowiedz się dlaczego Facebook i Twitter stosują kolor niebieski, Coca Cola od lat używa czerwonego, a Allegro jest pomarańczowe. Jeśli jesteś ciekaw jakie jest znaczenie kolorów i jak je najlepiej wykorzystać, to czytaj dalej. 👇

Kiedy chcesz realizować konkretne cele, dobór kolorystyczny nie będzie przypadkowy. Znaczenie kolorów ma duży wpływ na odbiór. Przy pomocy barw możesz inspirować, wzmocnić zaufanie, wprowadzić kogoś w spokojny nastrój lub ekscytację. Dział psychologii kolorów zajmuje się badaniem reakcji po zobaczeniu określonego koloru na nasze zachowania i emocje. Dzięki znanej nam wiedzy opracowując strategie marketingowe (i nie tylko) możemy to dobrze wykorzystać. 🎨

Wiadomo, że każdy jest inny i inaczej reaguje na określone barwy, które często wiążą się z kulturą. Na przykład w naszym społeczeństwie kolor czarny jest kojarzony z żałobą, zaś w Afryce tą barwą jest czerwień. Osobiste preferencje także mają na to wpływ. Różne osoby może mieć pozytywne lub negatywne wspomnienia z konkretnym kolorem. Jednak w większości przypadków wpływ barwy na emocje jest stały, więc warto brać to pod uwagę podczas tworzenia strategii marketingowej. 📊
Poznaj znaczenie poszczególnych kolorów:

NIEBIESKI 💙

Mówi się, że to synonim stabilizacji, zaufania i rzetelności. Na pewno zdążyliście już zauważyć, że w wielu serwisach społecznościowych można ujrzeć ten kolor. Facebook, Twitter, LinkedIn, dawniej nawet Nasza klasa. Niebieski to kolor nieba i morza, który nas uspokaja. Marki, które także wykorzystują w swoim wizerunku kolor niebieski to: Nokia, WordPress, Volkswagen oraz Subaru — kojarzą się nam one z technologią oraz motoryzacją. Barwa ta wskazuje nam marki, które będą nam się kojarzyły z zaufaniem oraz bezpieczeństwem. Jest to jeden z bardziej neutralnych kolorów, zaraz po czerni i bieli. Można powiedzieć, że miano króla wśród logotypów i stron internetowych posiada właśnie — kolor niebieski.

CZERWONY

Najczęściej kojarzy nam się z namiętnością i silnymi emocjami. Wyróżnia on teksty na pierwszy plan. Już wiesz, dlaczego wszystkie informacje na witrynach sklepowych dotyczące promocji są tego koloru. Czerwień wzbudza w nas fascynację i pobudza do działania. Mocno wpływa na nasze emocje. Najczęściej kojarzy się z: ostrzeżeniem (znaki drogowe), niebezpieczeństwem (ogień, krew), pomocą (opieka medyczna), miłością (serce). Czerwień pomoże Ci zachęcić kogoś do działania lub przykucia jego uwagi. 

POMARAŃCZOWY 🧡

Kolor kojarzy się z ciepłem, można opisać go także jako przymiot radości, determinacji i fascynacji. Jest to połączenie czerwieni z żółtym, dlatego otrzymujemy barwę, która kojarzy nam się pozytywnie, w porównaniu z agresywną czerwienią i inspirującym żółtym. Jest to kolor, który związany jest z witaminami oraz z apetytem. Często jest wykorzystywany w identyfikacji wizualnej pubów i restauracji. Uznawany jest za barwę energiczną, szybko zwraca naszą uwagę. Znaki ostrzegawcze również są w kolorze pomarańczowym. Pamiętacie nawiązanie do Allegro? Sprawdź sobie w jakich kolorach są przyciski zachęcające do zakupu! Pomarańcz mocno zachęca do podjęcia działania. 

ŻÓŁTY 💛

Światło, słońce i wszystko co z nim związane. Tak kojarzy nam się kolor żółty. Jakie emocje w nas wzbudza? Jeżeli słońce i ciepło to oczywiście – radość, szczęście i energia. Jest to zarazem jeden z najbardziej kontrastowych kolorów, którego zadaniem jest także przykucia naszego wzroku. Firmy sprzedające sprzęt RTV i AGD w swoich reklamach używają połączenia czerwieni z żółtym. Tak jasny kolor posiada także minusy. Jego nadmierna ilość może powodować gniew i frustrację, dlatego używajmy go z rozwagą. 

ZIELONY 💚

Wywołuje w nas spokój i opanowanie — kolor kojarzony jest z naturą oraz ekologią, ponieważ jest go pełno w przyrodzie. Określa bezpieczeństwo. Kojarzony jest nierzadko z pieniędzmi i dobrobytem. Zieleń stosowana w interfejsach oznacza sukces i akceptację. Związana jest też z piłką nożną z powodu barwy murawy. Kolor ten jest często wykorzystywany przy promowaniu usług przyjaznych o wysokiej jakości. Zieleń jest także łączona z produktami, które mają pozytywny wpływ na nasz organizm oraz są ekologiczne. Aby uzyskać efekt przestrzenności, warto łączyć zieleń z bielą. Niestety kolor ten wykorzystywany w zbyt dużych ilościach lub w nieodpowiednim odcieniu, może przytłaczać i usypiać. 

FIOLETOWY 💜

Kolor kojarzony jest z bogactwem oraz cechami królewskimi. Władcy nosili fioletowe ubrania, ponieważ barwnik ten był bardzo rzadki, co za tym idzie był bardzo drogi. Dlatego między innymi nie ma żadnej flagi tego koloru. Kolor fioletowy w połączeniu czernią i złotem jest przypisywany z chrześcijaństwem. Dzięki tego typu powiązaniom kolor ten wzbudza w nas odczucia przepychu, bogactwa, władzy i autorytetu. Fiolet związany jest także z kreatywnością i energią, pobudza nas do działania. 

BIAŁY 🏳

Od wieków związany z czystością i niewinnością. Dobrze wpływa na zmysł intuicji, dodaje optymizmu, a także potrafi poprawić nasze samopoczucie. Odpycha negatywne emocje i złą energię. Kojarzy się często z kreatywnością, bo zazwyczaj jest to kolor wyjściowy, od którego zaczynamy z niczym. Przestrzenie w białym kolorze wydają się większe wizualnie. Niebywałą zaletą tego koloru jest to, że można go łączyć z innymi — dodając im wtedy lepszego kontrastu i odbioru.

CZARNY 🖤

Oznacza pewność siebie oraz pewną tajemniczość. Podkreśla autorytet, a także wydaje się dodawać kompetencji. W naszej kulturze w niektórych kontekstach kojarzony z żałobą, tęsknotą i złem. Z drugiej strony można go połączyć z elegancją i luksusem. Pewnie zauważyłeś, że jest to jedna z najbardziej czytelnych barw — dlatego tekst który czytasz jest tego koloru. W połączeniu z pomarańczem lub czerwienią staje się agresywny. 

Pewnie podczas czytania tego przypominały Ci się różne reklamy lub slogany marketingowe przeróżnych marek. Od dzisiaj możesz świadomie reagować na tego typu komunikaty, ponieważ znasz już znaczenie kolorów. Mamy nadzieję, że tworzenie własnych promocji stanie się teraz dla Ciebie czymś wiele prostszym i zrozumiałym. Dopasuj kolory pod swoje przekazy. ✅

Przeczytaj także: Persona marketingowa — czym jest i jak ją wykorzystać

Komentarze