Blog

Consent Mode – bezpieczny sposób gromadzenia danych

Consent Mode to tryb uzyskiwania zgody na przetwarzanie danych z plików cookie. Dowiedz się, dlaczego Consent Mode jest niezbędny na Twojej stronie WWW

 

Ciasteczka nie takie słodkie

 

Cookies to niewielkie pliki uruchamiane podczas wchodzenia na witrynę internetową, które instalują się na urządzeniu, aby zapisywać i przekazywać informacje o zachowaniu użytkowników.

 

Jak to naprawdę działa?

 

Wyobraź sobie, że jesteś gwiazdą piłki nożnej

 

Powiedzmy, że Twój pseudonim piłkarski to Prawy. Jesteś na szczycie swojej kariery sportowej, wielbiciele futbolu za Tobą szaleją. To mocno ogranicza Twoją anonimowość, kiedy zamierzasz pozałatwiać sprawy na mieście. 

 

Twoi fani to właśnie takie pliki cookie. Wychodzisz z domu, a oni chowają się za przystankiem autobusowym i skrzętnie notują Twoje ruchy: w jaki sposób zamykasz mieszkanie, gdzie jest Twoja ulubiona piekarnia, co masz na liście zakupów itd. 

 

Zdobyte informacje przekazują dalej. Wracając do rzeczywistości e‑commerce – wysyłają dane m.in. o sposobie logowania, historii przeglądanych witryn, zawartości koszyków zakupowych. Przechowują również identyfikatory reklamowe Google oraz Facebooka.

 

Czy to jest legalne?

 

Tak, ale tylko wtedy, jeśli wyrazisz na to zgodę!

 

Europejska Rada Ochrony Danych w maju 2020 roku ogłosiła precyzyjne wytyczne dotyczące poprawnej zgody na cookiesy i inne podobne technologie. Prawidłowy proces uzyskania zgody to przyciśnięcie przez użytkownika przycisku lub zaznaczenie pola wyboru przy przeglądaniu strony internetowej (lub korzystaniu z aplikacji). 

 

Co ważne: zgoda powinna być opt-in, czyli domyślnie ustawiony jest brak zgody, a same pliki instalują się dopiero po ich zaakceptowaniu. Prosty i intuicyjny powinien być też proces zmiany zatwierdzonych ustawień. 

 

Okej, zgadzasz się – co wtedy?

 

Po wyrażeniu zgody na cookies Twoje dane są zbierane i spływają do marketerów, analityków oraz innych osób, które będą je przetwarzać, by profilować swój biznes. 

 

Nie masz ochoty na ciasteczka?

 

Twoim fanom zrobi się przykro, bo nie będą mogli Cię śledzić i zbierać o Tobie informacji.

 

A co, jeśli to Ty jesteś tym fanem i chcesz wiedzieć jak najwięcej o piłkarzach?

 

Nie czarujmy się: konieczność wyrażenia jasnej i czytelnej zgody na śledzenie oznacza, że spora część użytkowników tego nie zrobi. Z kolei im więcej wiesz o swoim kliencie, tym trafniej dostosujesz do niego ofertę. I tu z pomocą przychodzi Consent Mode od Google’a. To rozwiązanie, które gromadzi dane anonimowo, nie przypisując ich do konkretnych użytkowników

 

Jeśli Prawy nie wyrazi zgody na pliki cookie, nie będziesz wiedzieć, że zachodzi do piekarni „Bochenek”. Ale na podstawie zachowania 10 innych piłkarzy, którzy na ciasteczka się zgodzą, sztuczna inteligencja (dzięki zaimplementowaniu Consent Mode) oszacuje, że najprawdopodobniej Prawy tak jak inni wychodzi pobiegać codziennie o 8 rano. Dla Ciebie jako fana to cenna informacja!

 

Ile zyskujesz dzięki Consent Mode?

 

70% – według badań Google’a tyle utraconych danych (po odrzuceniu zgody użytkownika na pliki cookie) przywraca Consent Mode! Dotychczas brak zgody na ciasteczka i korzystanie z AdBlocków powodowały ograniczenie zbierania danych do zaledwie 30 – 40%. 

 

Podobnie tryb funkcjonuje w przypadku Facebook Ads. Konwersje, których najpopularniejsza platforma społecznościowa nie śledzi, są szacowane i doliczane do konwersji odnotowanych przez piksele śledzące. Szczegóły sprawdź tu.

 

Dzięki Consent Mode zyskujesz niemal dwa razy więcej informacji pozwalających optymalizować działania marketingowe! 

 

Każdy fan piłki nożnej chciałby mieć tyle wiadomości o swoim idolu. 😁

 

Uwaga! Jeśli korzystasz z najpopularniejszych i najskuteczniejszych systemów marketingowych, takich jak Google Ads czy Google Analytics, musisz wdrożyć tryb uzyskiwania zgody – w przeciwnym razie np. Twoje konto na Google Ads może zostać zawieszone.

 

Więcej o korzyściach płynących z tego rozwiązania przeczytasz w artykule: Consent Mode: jak ograniczyć stratę danych po „bitwie o cookies”?

 

Niestety, to nie jest taka prosta sprawa

 

Zła implementacja Consent Mode wiąże się z nieprawidłowym układem widżetu zgody, brakiem możliwości jej odwołania, działaniem wbrew żądaniom użytkownika (jeśli np. użytkownik wyraził zgodę jedynie na wybrane pliki, a instalują się wszystkie). 

 

Warto zadbać o to, by tryb zarządzania zgodami został od razu wdrożony poprawnie!

 

Dlaczego?

 

Po pierwsze, UODO skrupulatnie zaczyna przyglądać się stosowaniu ciasteczek bez zgody użytkownika (takie rozwiązanie jest możliwe tylko w przypadku plików cookie niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej) – a kary za złamanie wytycznych EROD są bardzo wysokie.

 

Po drugie, pozwala to zachować i modelować jak najwięcej danych – dzięki czemu wiesz, jak maksymalnie zwiększyć konwersję!

 

Zleć wdrożenie Consent Mode specjalistom, a będziesz mieć pewność, że wszystko działa bez zarzutu.

My zadbamy o Twoją stronę WWW, a Ty zaoszczędzisz czas i zyskasz sposób, by robić to, na czym znasz się najlepiej!

Komentarze